„Légi járvány” sújtja egész Európát, százezreket érint a probléma – az Orbán-kormány kőkemény fellépést helyezett kilátásba

2024. július 20. 06:02

A jelenség nem hungarikum, s a kormány szerint javítható a helyzet.

2024. július 20. 06:02
Frankfurt,,Germany,-,April,25,,2016:,Passengers,Waiting,In,A
Nagy Kristóf

Nyitókép: Shutterstock 

Noha a labdarúgó-Európa-bajnokság és a nyár jelentős utas­szám-növekedést hozott, az átlagos forgalom még mindig nem haladja meg a koronavírus-világjárvány előtti szintet, vagyis nem a légikikötők kapacitásával van a probléma.

A késéssel közlekedő vagy el sem induló járatok miatt sokszor extrém állapotok alakulnak ki a nagy nemzetközi repülőtereken,

beleértve a Liszt Ferenc repteret is. Egy-egy járat kimaradása még nem számítana jelentős eseménynek, és a késések egy része érthető okokra vezethető vissza. Mára ugyanakkor mindennapossá váltak a járattörlések és az akár többnapos késések. A lapunknak nyilatkozók szerint

az európai légi káoszért elsősorban a diszkont­társaságok tehetők felelőssé.

A fejetlenség egyre nagyobb, a légitársaságok az alapvető törvényi kötelezettségeiket sem tartják be, vagy legfeljebb csak papíron tesznek eleget nekik. Az ügyfelek sorra számolnak be hihetetlen tapasztalataikról.

Az utas már nem fontos

A károsultak az esetek döntő többségében csak az utolsó pillanatban, a repülőtérre érkezve értesülnek arról, hogy valami nem stimmel a járatukkal, és többórás várakozás után sem lehetnek benne biztosak, eljutnak-e célállomásukra az eredeti tervek szerint. Ráadásul a diszkont-légitársaságok tájékoztatást alig adnak, nem ajánlanak más járatokat, pláne nem foglalnak a tehetetlenül veszteglő utasoknak.

A pórul járó ügyfelek még kártérítésre sem számíthatnak. 

Az egyik legmegdöbbentőbb eset a hónap elején történt. A Wizz Air Budapest–Lárnaka járata a repülőtéri tájékoztató szerint többórás késéssel tudott felszállni. A többször változó, összesen hat órát csúszó indulást az utasok közül sokan mégis lekésték, mivel éppen a légitársaságtól kapott kupont váltották be az egyik reptéri étteremben, amikor kiírták a járatuk előzőleg jelzettnél egy órával korábbi indulását, és nem vették észre időben. Értesítést pedig csak azok az utasok kaptak – az utolsó pillanatban –, akiknek volt feladott poggyászuk.

Fotó: MTVA/Bizományosi: Lehotka László

A sokszor mindössze figyelmetlenségre visszavezethető esetek döntő többsége a fapados járatokon utazókat érinti – számol be egybehangzóan több forrásunk. A Wizz Air, a Ryanair és az Easyjet által kínált olcsó repülőjegyek „ára”, hogy a nagy légitársaságokkal ellentétben az utazáson kívül gyakorlatilag semmilyen szolgáltatás nincs benne az útiköltségben, és mindenért külön díjat számítanak fel. Évről évre növekvő profitjukat az egyéb szolgáltatások – poggyászfeladás, helyválasztás – díjaiból, valamint a működési költségek legalacsonyabbra szorításával érik el.

Ezáltal a diszkontcégeknek nincs képviseletük a repülőtereken, késés vagy kimaradás esetén az utasok magukra vannak hagyatva.

Azoknak sem könnyebb a helyzetük, akiknél a nyaralás végén marad annyi költőpénz, amennyiből szállást tudnak foglalni, ha a légitársaság hibájából törlik a járatot. A legtöbben el sem tudják hagyni a repülőteret, vagy sok esetben már a kifutón lévő gépen várakoznak akár tíz órát, extrém esetben azért, hogy kiderüljön, nem jutnak haza a tervezett járattal.

Ilyen anomáliák a nagy légicégeknél nem fordulhatnak elő. A nem fapados járatokat üzemeltető társaságok utasai is gyakran szembesülnek késéssel, ritkábban kimaradással, ám ilyen esetekben van kihez fordulniuk, mivel a reptereken jelen van a társaság képviselete. Nemcsak a hazautazásban segítenek az utasaiknak, de ételt és italt is kínálnak nekik, szükség esetén pedig elszállásolják őket. Mindezt úgy, hogy a menetrend felborulásáért gyakran pont a fapadosok a hibásak.

NAGY Márton;
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Liszt Ferenc repülőtér céljairól és üzleti terveiről tartott sajtótájékoztatón. Fotó: MTI/Kovács Tamás

A diszkonttársaságok a repülőtéri tartózkodás vagy a karbantartás idejét úgy határozzák meg, hogy az csak papíron tartható, a valóságban borítékolhatók a késési láncolatok. Ha egy járat késve indul, akkor késve érkezik, és késve tud visszafordulni az első úti célról. A késés ráadásul a teljes repülőtéri és légi forgalmat megzavarhatja, főleg akkor, ha nincs hely a várakoztatásra.

A szűkös fordulók miatt ez a diszkontjáratok egész napos kiesését okozza.

Ha nagyon rossz az időjárás, vagy valami előre nem látható esemény történik, akkor szinte biztos, hogy a járat el sem tud indulni, leggyakrabban azért, mert lejár a személyzet munkaideje. A pilótáknak ugyanis szigorúan tilos túlórázniuk, ez alapvető repülésbiztonsági előírás.

Óriási bevételek

A repülésre rálátó forrásaink azt tartják a leginkább dühítőnek, hogy a diszkont-légitársaságok erre a káoszra építik fel az alapvető működésüket, mivel így nem kell többet fordítani az üzemeltetésre, miközben jelentős bevételre tesznek szert úgy, hogy az utasok nem jutnak el az úti céljukhoz.

A felelősséget igyekeznek az időjárásra, a légiirányításra vagy a kiszolgálószemélyzetre hárítani,

így kikerülve a kár­térítési kötelezettséget.

Ha egy átlagos utasszállító egy nap alatt legalább négy utat megtesz, a késés, kimaradás 700-750 utasnak okoz kárt. Ha csak a jegyárat nézzük, ez legalább 10 millió forintot jelent, de a jegynél akár jóval drágább poggyászfeladás és más szolgáltatások miatt a légitársaság bevétele mindössze két oda-vissza járat esetén meghaladhatja a 20 millió forintot. Ráadásul a járattörlések többségénél az utas nem kapja vissza a jegy árát, így ha nem száll fel a gép, adott esetben még spórol is a szolgáltatást végül nem nyújtó légitársaság. A Wizz Air tavalyi adózás utáni eredménye 370 millió euró volt, a Ryanair pedig 1,92 milliárd eurós nyereségre tett szert.

A Mandinernek nyilatkozók szerint a káosz a koronavírus-járvánnyal is összefügg.

A korlátozások bevezetésekor a légitársaságok és a repülőterek üzemeltetői sok alkalmazottól azonnal megváltak, a pilóták pedig bizonytalan ideig nem repülhettek, ami a kötelező repülési idő kiesése, alkalmassági és egyéb okok miatt nagy károkat okozott nekik. A lezárások feloldásával a légi forgalomban tevékenykedő vállalatok már nem találtak alkalmazottat a fejlett országokban jellemző munkaerőhiány és a felelősségvállaláshoz képest alacsonynak számító fizetésekért. Az utóbbi években nem volt rendkívüli az olyan eset, hogy egy járat azért nem tudott elindulni, mert a földi kiszolgálóknál fellépő létszámhiány miatt

nem volt, aki kipakolja a gépből az utasok poggyászait.

Noha napjainkra nagyjából a járvány előtti szintre kapaszkodott vissza az utasforgalom, és sok területen megszűnt a létszám­hiány, ez korántsem jelenti azt, hogy nincs probléma az európai légi forgalom szinte minden területén.

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Hadat üzent az új tulajdonos

Tűrhetetlennek tartja az áldatlan állapotokat a magyar kormány, és határozott fellépést ígér.

Megteheti, mivel a repülőtér többségi tulajdona tíz év után újra a magyar államé.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter arra szólította fel a reptér és a légtér kiszolgálásáért felelős szereplőket, hogy készítsenek akciótervet, amelyben javaslatot tesznek az áldatlan állapotok gyors felszámolására. Közben Tuzson Bence igazságügyi miniszter a fogyasztóvédelmi vizsgálatok kiterjesztésével és szigorú büntetéssel akadályozná meg az érintett légitársaságok sorozatos visszaéléseit.

Az állam a repülőtér üzemeltetésében nem vesz részt, a 80 százalékos tulajdoni részesedés stratégiai érdek – közölte korábban a kormány.

Orbán Viktor miniszterelnök a visszavásárlást követően bejelentette, a következő tíz évben több mint egymilliárd eurónyi beruházás valósul meg a reptéren,

ami magában foglalja egy új terminál építését is. A kormány emellett kiemelten kezeli a 2-es terminál fejlesztését, valamint a repülőtér gyorsforgalmi és gyorsvasúti összeköttetésének megépítését, modernizálását.

A ferihegyi légikikötőt a Gyurcsány-kormány privatizálta 2005-ben. Az ügylet az államnak hátrányos volt: a globális gazdaság ebben az időszakban növekedett, válságnak nyoma sem volt. Az Orbán-kabinet régóta tervezte a vagyon vissza­szerzését, ez végül idén júniusban valósult meg. A repteret a jövőben a 20 százalékos részesedésű tulajdonos, a francia Vinci Airports üzemelteti.

 

A turisztikai szakma üdvözölte az állami többségi tulajdonszerzést.

Szakértők szerint a fejlesztések és a nemzetközi megállapodások jelentős utasszám-emelkedést eredményeznek. Ráadásul a magyar légikikötő adottságainak köszönhetően Közép-Európa légi központjává válhat. Ez azt jelenti, hogy a világ minden tájára indulnának közvetlen járatok, fellendítve a hazai minőségi turizmust. Mindez a nemzetstratégiai érdekeken felül gazdasági érdeke is az országnak.

A hazai turizmus mára egyértelműen kilábalt a világjárvány okozta válságból. A belföldi és a nemzetközi turizmus vendégéjszakáinak száma idén már meghaladja a 2019-es szintet. A reptér fejlesztése ezért stratégiai fontosságú, de

a kormány célja első lépésben a mindennapos káosz megszüntetése, az utasok veszteségének mérséklése.

Ezt is ajánljuk a témában

Nemzeti tulajdonba tart a reptér!

A balliberális kormányok idején valahogy mindig felpörgött a privatizáció, aminek egyik eklatáns példája volt a ferihegyi reptér dobra verése. A jobboldali kabinet most korrigálna.

 

 

Összesen 121 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
verkez
2024. július 20. 08:42
Fel se száll, és nem jár vissza a jegyek ára? Ezt meg hogy?
cccbasatu
2024. július 20. 08:35
Meg vettétek Ferihegyet hitelből és azonnal bedőlt,Meg támadtátok a műtrágya királyt és azt is félig taccsra tettétek.Megtámadtátok a kereskedelmet máris zavarok vannak.Az állami EÜ már csak vegetál,A MÁV szintén,Az építőipar szintén a közigazgatásba és a jogszolgáltatásba is bele kontárkodtatok botrányok és kaotikus állapotok alakultak ki.De lehetne sorolni a többi gondot de nem érdemes mert a gazdasági csőd már mindent elhomályosít.Gyakorlatilag analfabéták vagytok minden területen.Viktor 2010-ben nem ezt ígértétek.Menjetek a pokolba inkább a TISZA kell az országnak mert nekik van lehetőségük hogy az EU pénzeket hazahozzák.Titeket pedig vár a Szegedi csillag közössége ott megtanuljátok hogy nem lehet hülye lózungokkal etetni a rabtársaitokat mert ők sem a ti vazallusaitok mint a honi magyarok döntő többsége!
Kamcsatka5
2024. július 20. 08:26
Kinek nem tűnt fel hogy: migráció, járvány, háborúk, gyilkolászás ezek csinálva vannak, turbóra kapcsoltak a turbóbelgák!
Ízisz
2024. július 20. 08:11
Z. "Skywalker_bp 2024. július 20. 07:23 Az Orbán kormány kôkemény lépéseket tesz. 🤣🤣🤣 Tán megtiltja a nemzetközi szoftverfrissítéseket is? Az Orbán kormány mára ennyit tud. Keménykedni és csinnadrattázni. Magyar Peti és Tarr Zoli meg a Tisza Párttal hamarosan hazahozza az uniós pénzeket. A Fidesz meg tovább apad. Minden mérés megerôsítette. A trendek folytatódnak. A Tisza árad tovább. A Fidesz meg apad." Ízisz Skywalker_bp 2024. július 20. 08:09 Z. Az agyament, gyűlölködő hazugságaidat mindegy hányszor írod le globalista zsidó faszát szopó rohadék!!!, az mindenesetben gennyes hazugság marad!!! Poloska rohant nagy nyelvcsapásokkal ursula lábaihoz, nagyon szeretné ha a mentelmi jogát nem függesztenék fel!!! Ennél nagyobb bizonyíték kurvaságára nem lehet!!! 🤮🤮🤮❗ Inkább a messiásod szaros seggét takarítsad!!!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!